Muzische vorming versus kunst

Vanavond een inspirerende sessie "Muzische vorming versus kunst" gekregen van Koen Boesman, theaterdocent aan de Toneelacademie van Maastricht. Een zeer levendige en grappige man als je het mij vraagt, die ook nog eens heel zotte gezichten kan maken (Benieuwd!? Lees maar verder! 😏). 

De insteek van de sessie: "Gebruik kunst in je muzo lessen". Een leuke inspiratiebron en kinderen leren op een speelse en leuke manier naar kunst kijken. 

Aan de start van de sessie hebben we enkele kennismakingsspelletjes gespeeld die ik zeker ga mee nemen in mijn verdere carrière als leerkracht. 

Nadien hebben we gewerkt rond het schilderij 'De kruisdraging' van Jeroen Bosch (of is het niet van hem???). Jullie kennen het wel...

Gekke gezichten, niet? En rara, wij hebben ook onze zotste gezichten bovengehaald in enkele drama activiteiten... 
We zijn per twee gestart, veilig en geborgen. Nadien zijn we overgegaan naar een klassikale oefening: Loop rond op een gemaskerd bal en toon af en toe je normaal gezicht (dat was dus een zot gezicht). Nadien moesten we elkaars gekke gezicht overnemen en zo verder. Enkele oefeningen om in een ontspannen en veilige sfeer los te komen en in de muzische activiteit te rollen. 

Nadien kregen we in kleine groepjes een kopij van het schilderij. Er was telkens 1 gezicht omcirkelt. De opdracht was om het gezicht zo goed mogelijk te imiteren, een bepaalde stap bij dat gezicht te verzinnen en een zin te maken die dat personage wel zou kunnen zeggen. Wederom een veilige oefening in groep.

Als kers op de taart mochten we in groepjes van 3/4 de laatste activiteit uitvoeren: "Zoek 3/4 personages die bij elkaar staan in het schilderij en imiteer de gelaatsuitdrukking. Maak er een klein toneeltje van en laat de 3/4 personages babbelen over koetjes en kalfjes. 
Kunnen de anderen raden welke personages je gekozen had??? 

Als afsluiter hebben we in groep enkele muzische activiteiten verzonnen bij enkele kunstwerken. 

Kortom, een zeer leuke, interessante en inspirerende sessie! 
De volgende quotes neem ik zeker mee:
"Wees enthousiast! Enthousiasme zet je over!'"
"Zorg voor een veilige klassfeer waar elk kind zich goed voelt"
"Think out of the box (niet evident 😀)"
"Brainstorm samen, met wie dan ook, over je muzische activiteiten. Samen kan je meer!"





Reacties