Mijn muzische groei-1ste deel

Mijn muzische verantwoorden vind ik niet evident...
Ik ben wel muzisch aangelegd en geniet er ook van om muzisch bezig te zijn maar heb altijd schrik gehad om dat te tonen... Nu nog altijd een beetje. 

Het eerste jaar wist ik ook niet echt wat muzisch werken in de lagere school allemaal inhield. Het enigste wat ik mij herinnerde van mijn lagere schooltijd was het 'na knutselen' van een werkje dat de leerkracht toonde. En in de middelbare school kreeg je een onvoldoende als je niet kon tekenen als een echte kunstenaar! Niet echt muzisch...
Gaandeweg heb ik wel geleerd dat dit niet de manier van werken is!
Ik ontdekte de verschillende domeinen en hun bouwstenen. Ik heb geleerd hoe je een les muzisch opbouwt (wat echt wel helpt om leerlingen warm te maken voor de activiteit en ze op de goede weg te zetten). 
Maar het aller belangrijkste dat ik in het 1ste jaar geleerd heb, is  dat je mulo lessen moet geven om het echt goed te leren! Oefening baart kunst! 


Tijdens het 2de jaar was het beschouwen van kunst met kinderen heel leuk om te doen. Kinderen kijken graag naar kunst en vinden het niet altijd saai! 
Ik heb toen tijdens mijn stage een leuke les gemaakt rond Pieter Brueghel. We hebben muziek gemaakt, getekend en toneel gespeeld bij enkele werken van Brueghel. Ik vond dit een hele leuke activiteit waar ik mijn kunnen heb kunnen tonen. 
Het begeleiden van leerlingen tijdens hun muzisch proces was voor mij wel een struikelblok. Ik vond het niet altijd evident om leerlingen op het juiste spoor te zetten. Soms lag dit aan mij, soms aan de leerlingen zelf.

Wat het 3de en laatste jaar brengt, laat ik jullie over een paar weken weten... 😃 

Reacties