Mijn Muzische School

Ondertussen zijn we al bijna december en heb ik alle even kunnen nadenken over hoe mijn ideale muzische school er zou uitzien. 

Start bijvoorbeeld de dag met een lied. Laat je voor het lied inspireren door de seizoenen, feestdagen die eraan komen, thema's in de klas, ...
Zet af en toe een een kunstenaar in de kijker. Maak een kunsthoek, ga op bezoek bij een kunstenaar in de buurt of laat de leerlingen elke 2 weken kort een kunstenaar voorstellen. 

Ik merk vaak dat stagescholen eigenlijk te weinig plaats hebben. Alle muzische activiteiten moeten in de klas zelf gebeuren. Het zou fantastisch zijn, moest elke school over een theaterzolder beschikken waar er plaats is om samen te musiceren, te dansen en toneel te spelen. Misschien ook nog een lokaal waar er kan geëxperimenteerd worden met nieuwe beeld technieken. Kortom, plaats voor de leerlingen om zich creatief te ontplooien. 


Natuurlijk moeten de werkjes van de leerlingen ook zichtbaar zijn op school. Hoe jammer is het niet als er voor al die gemaakte werkjes geen plaats is? Plaats in de gang of een Muzo bord in de klas zoals er al een bord voor rekenen, taal, ... is. 

Misschien kan er elk trimester ook een toonmoment georganiseerd worden voor de ouders. Op deze manier betrek je de ouders/familie mee in activiteiten die de leerlingen gedaan hebben.  

Voor de onderbouw zou een poppenkast op de speelplaats ook wel leuk zijn (wel op een droge plaats zetten 😉). De leerlingen kunnen hun fantasie aanspreken en oefenen ondertussen ook hun taalvaardigheid. Grote krijtborden waarop ze kunnen tekenen. Potten, pannen en andere materialen waarmee ze muziek kunnen maken op de speelplaats. 


Voor de bovenbouw lijkt de muziekdoos ook nog leuk. En misschien enkele attributen zoals éénwielersdiabolo's op de speelplaats. 


Misschien krijg ik binnenkort nog enkele nieuwe ideeën... 

Reacties