Mijn muzische groei- slotreflectie

Mijn finale reflectie van mijn muzische groei over de jaren heen... Spannend! 😀

Tijdens mijn stage in het 1ste leerjaar was ik toch fier op mezelf. Ik ben erin geslaagd om het muzische op verschillende momenten naar voor te laten komen. 
Tijdens de lessen godsdienst hebben we gewerkt rond gevoelens. Een ideaal moment om drama te verwerken in de lessen. Want hoe laat je zien dan je bang, boos, blij of bedroefd bent??? 
De doetjes (ja, de leerlingen hadden niet enkel moetjes en magjes maar ook doetjes) heb ik muzisch gemaakt.
Een eerste doetje was een dier maken met plastic leidingen en koppelstukken. Niet evident voor het eerste leerjaar maar de leerlingen hebben hun best gedaan. 




Als 2de doetje moesten de leerlinge onderwatermuziek maken. Ik had 5 flessen gevuld met een verschillende hoeveelheid water. Elke fles had ook zijn eigen gekleurde druppel. Zo konden de leerlingen de partituur van hun muziekstuk met kleur weergeven.
Op het einde van de stage mochten alle leerlingen hun muziekstuk laten horen! 

Ik ben de voorbije 3 jaar enorm gegroeid! Het 1ste jaar wist ik niet hoe ik een les muzisch moest opbouwen. Nu lukt dat wel goed! Alles lessen op de hogeschool en de verschillende vormingen hebben daar zeker bij geholpen. 
Ideeën zoeken voor verschillende lessen blijft nog altijd niet evident, maar op mijn fiets komen er na een tijdje vaak wel leuke ideeën naar boven. 


Kortom, muzisch werken is out of the box denken, een les goed opbouwen zodat kinderen weten waar ze naartoe moeten. Kinderen nieuwe ontdekkingen laten doen en nieuwe domeinen laten ontdekken. Ik vind het ook heel belangrijk om de kinderen mee te geven dat ze mogen experimenteren, dat het niet fout kan zijn. De prestatiedruk er eens af! Heb er vooral ook zelf plezier in, je zet dit enthousiasme vaak over op de leerlingen! 

Ik hoop nog verder muzisch te kunnen groeien. De verschillende domeinen verder ontdekken en af en toe een workshop mee te nemen, zijn puntjes die op mijn lijstje zullen blijven staan! 

Reacties